Auto importeren uit het buitenland, dit moet je weten

Een auto importeren uit het buitenland kan een slimme investering zijn. De keus aan auto’s in het buitenland is vaak groter en de prijzen liggen regelmatig lager dan in Nederland. Misschien heb je je droomauto gevonden die hier niet te koop is, of ben je op zoek naar een speciaal model dat je in Nederland niet kunt vinden. Maar bij het importeren komt meer kijken dan alleen de aanschafprijs en het vervoer. Er zijn regels, kosten en praktische zaken waar je rekening mee moet houden, van belasting en keuringen tot het vervoer en opslagmogelijkheden, zoals een tijdelijke opslag container voor wanneer de auto nog niet direct in Nederland de weg op kan. 

De auto kiezen en voorbereiden op import

Bij het importeren van een auto is het belangrijk om een geschikte auto te vinden die aan je wensen voldoet, maar ook aan de Nederlandse eisen. Controleer daarom goed of de auto voldoet aan de Europese richtlijnen op het gebied van veiligheid en emissies. Niet alle auto’s uit bijvoorbeeld Amerika of Japan voldoen automatisch aan de Europese standaarden, wat problemen kan opleveren bij de RDW-keuring (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Bij auto’s uit Europese landen is dit vaak eenvoudiger, maar zelfs dan zijn er verschillen in uitrusting en specificaties die je moet controleren. Ook het bouwjaar en de staat van de auto kunnen invloed hebben op het importproces en de bijkomende kosten, zoals BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen).

Daarnaast moet je bij de koop letten op de voertuigdocumenten, zoals het buitenlandse kentekenbewijs en de factuur of aankoopbon. Zonder deze documenten kom je later niet door de douane of RDW-keuring. Zorg ook voor een transportoplossing; je kunt de auto laten ophalen door een transportbedrijf of zelf rijden als dat mogelijk is. Soms is het handig om tijdelijk gebruik te maken van een opslagruimte of opslagcontainer, bijvoorbeeld als de auto eerst door de keuring moet voordat je ermee de weg op mag.

Douaneformaliteiten en belastingen

Bij het importeren van een auto vanuit een niet-EU-land, moet je rekening houden met invoerrechten en BTW. Bij een import uit een EU-land hoeft dit vaak niet, omdat de auto binnen de Europese interne markt verhandeld wordt. Desondanks moet je in alle gevallen BPM betalen. Deze belasting wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de auto en kan flink oplopen, zeker bij grotere, zwaardere auto’s met een hoger verbruik. Je kunt de BPM-aangifte zelf doen via de website van de Belastingdienst of dit laten verzorgen door een gespecialiseerd bureau.

Het is verstandig om vooraf goed te berekenen hoeveel BPM je verschuldigd bent. Er zijn online BPM-calculators die een goede indicatie geven, maar let op: de exacte BPM wordt bepaald door de RDW bij de keuring, waarbij ze kijken naar de waarde en staat van de auto.

De RDW-keuring en technische eisen

Voordat je met je nieuwe importauto in Nederland de weg op kunt, moet deze worden goedgekeurd door de RDW. Tijdens deze keuring controleert de RDW of de auto voldoet aan de Nederlandse eisen voor veiligheid en milieu. Is de auto afkomstig uit een EU-land, dan zijn de technische eisen vaak al vergelijkbaar met de Nederlandse normen. Voor voertuigen buiten de EU kunnen aanpassingen nodig zijn, zoals aan de verlichting of de emissie-eisen, voordat de RDW de auto toelaat. Dit kan een tijdrovend proces zijn en soms komen er extra kosten bij kijken, afhankelijk van de benodigde aanpassingen.

Naast de keuring wordt er ook een kentekenregistratie uitgevoerd. Hierbij wordt de auto officieel geregistreerd in het Nederlandse kentekenregister, en ontvang je een Nederlands kentekenbewijs. Daarna ben je verplicht om de auto te verzekeren voordat je de weg op kunt. Het registreren, keuren en verzekeren is niet alleen wettelijk verplicht, maar zorgt er ook voor dat je met een gerust hart kunt rijden.

Tips voor een soepele afhandeling

Er zijn een aantal tips die de import van je auto gemakkelijker kunnen maken. Zorg bijvoorbeeld voor een goede planning, zodat je niet voor onverwachte kosten of lange wachttijden komt te staan. Houd ook rekening met de mogelijkheid dat je de auto tijdelijk moet opslaan, bijvoorbeeld in een veilige opslagcontainer, als de keuring of belasting afhandeling langer duurt dan verwacht. Het kan ook handig zijn om je te laten adviseren door een importbedrijf dat ervaring heeft met het regelen van papierwerk en keuringen, vooral als je een auto importeert uit een niet-EU-land.

Daarnaast is het slim om vooraf de totale kosten van het importproces in kaart te brengen. Denk niet alleen aan de aanschafprijs, maar ook aan BPM, transport, douanerechten, RDW-keuringen en eventuele technische aanpassingen. Op deze manier kun je goed voorbereid beginnen aan het importproces en kom je niet voor verrassingen te staan.

Een auto importeren uit het buitenland kan zeker voordelig zijn en unieke mogelijkheden bieden, maar het is niet zonder risico’s en extra kosten. Door je goed te informeren kun je veel problemen en onvoorziene kosten voorkomen en de juiste keuzes maken. Zo is de kans groter dat je snel en probleemloos met je nieuwe aanwinst de weg op kunt in Nederland.