Als autofanaat wil je zoveel mogelijk weten over auto’s. Zeker als je ooit mee wil doen aan een quiz op de televisie. Daarom kun je maar beter zoveel mogelijk informatie vergaren. We hebben geen saaie weetjes uitgezocht, maar weetjes die het goed doen op feestjes, bij je vrienden of tijdens een quiz. Hieronder volgen nu een aantal bijzondere weetjes en feiten over auto’s die je zou moeten kennen.
Dit wist je nog niet over auto’s
Deze keer even geen technische specificaties over pk’s en andere weetjes onder de motorkap. We hebben eens gekeken naar wat de duurste auto in de wereld is en in welk land je maar beter je voet van het gaspedaal kunt halen als je te hard rijdt. Mocht je ooit een auto winnen, dan is het goed om te weten wat je er wel en niet mee kunt doen. En wist je dat er met de uitvinder van de Cruise Control iets bijzonders aan de hand was?
Rolls-Royce La Rose Noire Droptail is de duurste auto ooit
Een weetje waar je wat aan hebt in een discussie over dure auto’s: De Rolls Royce La Rose Noire Droptail is de duurste auto die ooit werd gemaakt. De verwachting is dat de auto voor ongeveer 30 miljoen dollar over de toonbank gaat. Daarmee is het tot nu toe de duurste auto ooit. Ondanks dat het een dure auto is, is het geen auto waar menig hart van autofans sneller van zal kloppen. De prijs valt behoorlijk op, maar het ontwerp toch een stuk minder. De La Roise Noire is de duurste auto in de wereld, terwijl er op technisch vlak weinig bijzonders onder de motorkap zit.
De prijs wordt opgedreven door het op maat gemaakte ontwerp en het houtwerk, maar verder heeft de auto dezelfde aandrijflijn als iedere andere Rolls-Royce Ghost. Wij hebben toch liever een Lamborghini.
Dit kun je doen als je een auto hebt gewonnen
Auto’s werden vroeger regelmatig weggegeven, maar tegenwoordig moet je goed zoeken, wil je nog ergens een auto winnen. Toch is het niet helemaal onmogelijk. Met name de loterijen en de televisieprogramma’s die door de loterijen gesponsord worden, geven nog wel eens een auto weg. Uiteraard is het wel belangrijk dat je een rijbewijs hebt. Toch zijn er al gelukkige winnaars geweest, die geen rijbewijs hebben. Zij gaven de auto weg aan vrienden, familie of kennissen. Want je mag de gewonnen auto namelijk niet zomaar verkopen.
Denk je bij winst van een nieuwe elektrische auto dat je meteen kunt cashen, dan kom je bedrogen uit. In de praktijk zijn er vaak contracten waar je je aan moet houden. Zo moet de auto een minimum periode op je naam staan en in jouw bezit zijn. Weggeven aan vrienden mag natuurlijk wel. Uiteraard mag je na de periode er ook voor kiezen om de auto te verkopen, maar erg gunstig is het niet. Je betaalt er namelijk nog flink wat belasting over.
Zelf een auto kopen met gewonnen casinogeld bij de buitenlandse goksites is om deze reden goedkoper. Droom je dus van een nieuwe, stoere auto, dan kun je geluk beproeven door te spelen op bijvoorbeeld online gokkasten die een hele hoge jackpot hebben.
De duurste verkeersboete ooit viel in Zwitserland
Van plan om naar Zwitserland op vakantie te gaan of moet je door Zwitserland rijden? Dan is het verstandig om goed op de snelheid te letten en het gaspedaal niet al te hard in te trappen. In 2010 was er een man van 37 jaar oud die met 290 kilometer per uur de snelwegen van Zwitserland onveilig maakte. Dat terwijl je er maar 120 km per uur mag rijden. Met 170 kilometer per uur was een achtervolging onvermijdelijk en hij werd meteen in de boeien geslagen. Zwitserland is een rijk land en veel mensen hebben er een hoog inkomen. De verkeersboetes liegen er dan ook niet om. De Zweedse bestuurder reed een Mercedes SLS AMG en moest ruim 1,08 miljoen Zwitserse frank aftikken. Een boete van omgerekend 72.000 euro.
De uitvinder van de Cruise Control was blind
In 1945 werd de Cruise Control-functie uitgevonden door Ralph Teetor. Hij wilde een dergelijke functie ontwerpen, omdat zijn chauffeur steeds vertraagde en versnelde tijdens de gesprekken in de auto. Teetor was namelijk blind en kon zelf geen auto rijden. Door simpelweg op een knop te drukken, kun je constant dezelfde snelheid aanhouden, zonder steeds gas te hoeven geven.