Schade aan een van je autoruiten is heel snel gemaakt. Gelukkig is het ook heel makkelijk om deze schade weer heel snel te kunnen repareren. Dit kun je doen bij verschillende reparatiebedrijven over het hele land verspreid. Maar wanneer moet je echt de schade repareren en wanneer kun je er nog even mee door rijden?
Het repareren van een sterretje in je voorruit
Mocht een sterretje in je voorruit hebben zitten, dan is het belangrijk dat je deze zo snel mogelijk laat repareren. Hiermee kun je dan voorkomen dat je op een gegeven moment je voorruit zou moeten vervangen.
Het kan namelijk zo zijn dat je tijdens het rijden een flinke bult in de weg tegenkomt. Deze bukt in de weg zou er dan voor kunnen zorgen dat het sterretje verandert in een grote barst in je voorruit. Dan zul je de voorruit in zijn geheel moeten laten vervangen.
Daarnaast kunnen schommelingen in de temperatuur er ook voor zorgen dat de ster kan veranderen in een flinke barst in de voorruit. Het is dus zaak dat je meteen de ster laat repareren op het moment dat je deze tegen bent gekomen. Hiermee voorkom je een hoop onnodige kosten.
Hoe gaat een sterreparatie in zijn werk?
Het formaat van de ster in je voorruit is belangrijk voor de wijze waarop deze gerepareerd zal moeten worden. Als de ster in je voorruit niet groter is dan het formaat van een 2 euro munt, dan kan de voorruit heel snel gerepareerd worden.
Bij de reparatie wordt de ster eerst helemaal goed schoongemaakt en de losse glasdeeltjes, die je soms niet met het blote oog kan zien, worden dan ook verwijderd. Daarna wordt er een vacuüm gecreëerd waarna er onder hoge druk een hars in gespoten wordt.
Na het inspuiten van de hars wordt de ruit verwarmd zodat de hars beter kan hechten. Met behulp van een UV lamp zal de hars worden uitgehard. Het teveel aan hars wordt weggehaald en de bovenste laag wordt gepolijst. Hierna is de voorruit weer helemaal als nieuw.
Het vervangen van de voorruit
Mocht het toch zo zijn dat het sterretje in de voorruit veranderd is in een grote barst, dan zul je er toch aan moeten geloven om de voorruit te vervangen. Dit kan best een duur grapje zijn. Daarom is het altijd handig om bij je autoverzekering een glasverzekering af te sluiten. Dan heb je vaak alleen maar te maken met een eigen risico voor het repareren van de voorruit.
Vroeger waren autoruiten gemaakt van heel gewoon glas. Dit was eigenlijk heel erg gevaarlijk als je daar goed over na gaat denken. Bij het breken kwamen er allemaal kleine stukjes glas vrij. De hoge snelheid van een auto en de impact van de kleine glasdelen kon soms fataal zijn.
Tegenwoordig worden auto ruiten van gelaagd glas g of gehard glas gemaakt. De voorruit in een auto wordt altijd van gelaagd glas gemaakt. Gelaagd glas bestaat uit meerdere lagen gehard glas. Daartussen is een laag van PVB folie geplaatst.
Door dit PVB folie zal de ruit niet uit elkaar vallen mocht deze barsten of breken. Er zullen wel barsten in komen en je zal er dan niet meer doorheen kunnen kijken, maar je zal helemaal geen last meer hebben van rondvliegende glasscherven.
Gehard glas staat ook wel bekend als veiligheidsglas. Dit soort glas breekt in duizenden stukjes als het breekt. Hierdoor heb je geen last van scherpe glasscherven. Hierdoor is gehard glas een flink stuk veiliger als het ouderwetse glas. Maar het is wel iets minder veilig als het gelaagde glas. Over het algemeen worden de achterruit en de zijruiten van gehard glas gemaakt.
Kan je blijven rijden als je een kapotte autoruit hebt?
Het is niet toegestaan om door te blijven rijden met een autoruit die kapot is. Alleen als je een sterretje in je autoruit hebt mag je wel doorrijden. Dit sterretje mag dan alleen geen vertakking hebben, dan is het wel toegestaan om er mee door te blijven rijden.
Het is overigens niet slim om door te blijven rijden met een sterretje in de voorruit. Een sterretje kan namelijk heel makkelijk veranderen in een barst en dan ben je verder van huis, want dan is het sterretje niet meer te repareren, maar moet de hele voorruit vervangen worden.
Daarnaast kan het vuil dat in het sterretje terecht komt ervoor zorgen dat het lastiger wordt om het sterretje uiteindelijk te kunnen repareren. Daarnaast is een barst in de voorruit een stuk minder veilig als een sterretje.
Hoe werkt het vervangen van een autoruit?
Het vervangen van een autoruit hoeft niet zo heel ingewikkeld te zijn. De oude ruit wordt uit de auto gehaald en er komt een nieuw ruit voor in de plaats. Als het om een zijraam gaat zou je zelf kunnen proberen deze te vervangen.
Als je besluit om zelf je zijraam te vervangen moet je wel de juiste ruit in huis hebben en ook het daarvoor bestemde gereedschap. Zijruiten zitten vast in een raam mechanisme. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de ramen open en dicht kunnen.
Het vervangen van een zijruit is niet zo heel erg moeilijk. Achterruiten en voorruiten is weer een heel ander verhaal. Deze zullen heel goed gekit en gelijmd moeten worden. Als je dit niet goed doet dan is de kans groot dat je last kan krijgen van lekkages.
Als je het ruit verkeerd monteert kan de ruit ook losschieten als je een noodstop zou moeten maken. Het is dan ook beter om het vervangen van een autoruit aan mensen over te laten die daar verstand van hebben en die dat vaker gedaan hebben.
Wat moet je betalen bij het repareren of vervangen van een autoruit?
Als je een sterretje moet repareren dan vallen de kosten van de reparatie heel erg mee. Maar als je een autoruit moet laten vervangen dan kunnen de kosten toch wel behoorlijk oplopen. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een verzekering hebt waar ook je autoruit in meeverzekerd is.